سنگ ساب یا ساب زن چیست و چه کاری انجام می دهد؟

سنگ ساب یا ساب زن

سنگ ساب یا ساب زن چیست؟ ساب‌زنی و یا سنگ سابی عبارتی است که ممکن است به گوشتان خورده باشد. با افزایش ساخت و ساز ساختمان‌های زیبا و مجلل آن‌ها در دنیای امروز ساب‌ زدن سنگ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شده است. به این ترتیب باید بررسی کنیم که ساب زدن سنگ به چه عملیاتی اطلاق می شود و چه مزیت هایی دارد؟ با اجرای این فرایند ساب زنی میتوانید  درخشش و جلای سنگ کف ساختمان را بازگردانده و باعث شوید زیبایی آن بیشتر به چشم بیاید یا حتی بر زیبایی و جذابیت  فضا  اضافه کنید. کفسابی با ما در ادامه مقاله قصد دارد شما با ساب زدن سنگ بیشتر آشنا کند و با بررسی مزایای آن به علت استفاده از این روش پی خواهید برد. بنابراین ادامه مطلب را از دست ندهید‌.

ساب زدن سنگ چیست؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم سنگ ساب یا ساب زن به فرآیندی اطلاق می‌شود  در این عملیات از تجهیزاتی به نام دستگاه سنگ ساب استفاده می‌ کنند تا به این شکل یک لایه نازک از روی سطح سنگ برداشته شده به این ترتیب سطح سنگ  ها به صورت یکدست و سیقلی می شود. بعضی مواقع در مرحله چیدمان سنگ‌ها، پس از انتخاب نوع چیدمان و در ادامه نصب و اجرای سنگ‌ها امکان دارد متریال و مصالحی که درهنگام انجام کارهای باقی مانده ناشی از نازک کاری بر روی سنگ بریزند و یا اینکه سنگ ها با مشکبل تراز بودن مواجه باشند. در این شرایط است که ساب زدن سنگ موجب پاکسازی سطح از هر نوع مصالح ساختمانی می‌شود این فرایند باعث می شود سنگ جلا و درخشش خاصی پیدا کند. در کنار آن باید بگوییم با استفاده این روش می‌توانید به ترمیم نقص هایی نظیرخط و خش، ترک و مواد اسیدی کمک کنید.

مراحل اجرای کفسابی

برای آشنایی هر چه بیشتر با سنگ ساب یا ساب زن لازم است مراحلی را که انجام می گیرد را مورد بررسی قرار دهید. این فرایند در دو زمان مختلف قابل اجرا می باشد. کفسابی ساختمان را نخستین بار پس از مرحله نازک‌ کاری که در ساختمان‌های نوساز و کلید نخورده انجام می دهند. در این شرایط  فرایند  سنگ سابي پیش از نقاشی و نصب  کاغذ دیواری به‌ عنوان مرحله پایانی ساختمان سازی انجام می ‌گیرد. در مورد دومین گزینه باید گفت با گذشت چند سال سنگ ها دچار فرسودگی و کدری می شوند برای از بین بردن حالت کهنگی و کدر بودن سنگ های ساختمانی می‌توانید از کفسابی سنگ برای انجام  عملیات ساب ‌زنی استفاده کنید. در ادامه باید به این نکته اشاره کنیم که ساب زدن سنگ درطی مراحلی مختلفی انجام می ‌گیرد که به ترتیب آن به شرح زیر می باشد:

 در آغاز کار و پیش از شروع فرایند ساب زدن نیاز است نخست باید همه تجهیزات و ابزارهایی که کف فضا قرار دارند زاجمع آوری کنید و در ادامه سطوح را از هر نوع مواد زائد نظیر خاک و ماسه پاک نمایید.

در هنگام  فروش دستگاه کفسابي باید دقت داشته باشید که دستگاه از برق چند فاز استفاده می کنند. این دستگاه ها در مدل تک فز و سه فاز وجود دارند که در صورت استفاده از نوع سه فاز باید امکان دسترسی به برق سه فاز در محیط تامین گردد.

پس از انجام مقدمات کفسابی در ولنجک در مرحله نخست از ساب زدن سنگ ها بهتر است از یک لقمه ۳۰ یا ۴۶ استفاده کنیدبه این دلیل که این نوع لقمه بسیار زبر است و می تواند مواد اضافه بر روی سنگ ها را از بین ببرد. با کمک این نوع لقمه ها می‌توانید به راحتی زوائد و ناهمواری ‌ها را که بر روی سطوح وجود دارد را از بین ببرید.

در مرحله دوم کف سابي  معمولا از یک لقمه ۶۰ یا ۸۰ استفاده می کنند که می تواند زبری‌های حاصل از ساب‌زنی در مرحله ابتدایی را برطرف ‌کنید. در ادامه این مرحله موجب می شود که سطوح یکنواخت ‌تر و یکدست ‌شود.

بر اساس همین الگو در مراحل بعدی کفسابی در شریعتی به شکل معمول از لقمه‌های 120، 200، لقمه لاکی، 600 و 800 استفاده کنید تا در انتها به ساب زنی با لقمه ایتالیایی برسید. سنگ ساب یا ساب زن  به شکل معمول با لقمه سخت‌تر آغاز شده سپس به سمت لقمه‌ های نرم ‌تر پیش می‌ رود. در حقیقت برای کارهای ظریف و با دقت بالا معمولا از ساب های نرم ‌تر یعنی شماره بالاتر و ریزتر استفاده می‌ کنند.

مزایای ساب زنی سنگ ها چیست؟

سنگ ساب یا ساب زن دارای مزیت‌هایی است که از کاربرد گسترده ای برخوردار است. کاربران می توانندبا بررسی این مزایا به اهمیت کفسابی در رامسر در ساختمان سازی پی خواهید برد. بنابراین این مزایا به شرح زیر هستند:

افزایش عمر مفید سنگ

استفاده از کفساب در قشم به  کاهش عمر انواع سنگ‌ها و هم‌چنین تشدید شکاف آن‌ها، وجود درز و شکاف‌ها که از مهم‌ترین دلایل خرابی‌های ساختمانی می باشد کمک کنید. شکاف‌ها و درزهایی که در سنگ ها وجود دارند هرچند هم کوچک باشند می توانند باعث نفوذ آب و متریال دیگری در این فضا گردد و خرابی‌های درون سنگ ها را بیشتر و سریع ‌تر را به دنبال داشته باشند. انجام فرایند سنگ‌ سابی تخصصی و حرفه‌ای باعث می شود این درزها را از بین رفته تا به این شکل آب و مواد امکان نفوذ به سنگ ها را نداشته باشد به این ترتیب از آسیب دیدگی سنگ ها جلوگیری می شود. در ادامه به طول عمر سنگ افزوده خواهد شد.

افزایش عمر مفید سنگ

براق شدن سنگ‌ها

براق شدن و یا به اصطلاح برق افتادن یکی از مزیت‌هایی است که‌ ساب زدن سنگ ها به دنبال دارد. به این ترتیب برای براق شدن سنگ احتیاج به صیقل دادن آن ها با دستگاه‌های مخصوص می باشد. این  امرمهم باید به وسیله ی  کفسابی با ما به شکل کاملا حرفه‌ای و تخصصی انجام بگیرد.

حذف ناهمواری سطح و بین سنگ ‌ها

زمانی که ساب‌زنی سنگ به شکل صحیح انجام پگیرد ناهمواری‌ها و پستی بلندی‌هایی که بر روی سنگ و موزاییک ها و همچنین فاصله هایی که میان سنگ‌ها ساب زده شده وجود دارد از بین بروند. وجود یک ساب‌زنی حرفه ای موجب می‌شود در زمان لمس سنگ‌ها حتی با لمس کردن و چشمانی بسته هم نتوانید مرز میان سنگ‌ها را تشخیص دهید.

حذف مواد چسبناک و سیمان و مصالح

در عملیات ساختمان سازی به شکل معمول مواد چسبناک و چسب‌هایی که در پله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند به سطح سنگ ها می چسبند. گاهی در برخی موارد هم برای ثابت نگه داشتن موکت هایی که بر روی پله‌ها از چسب‌های خاصی استفاده می‌ کنند اما بعد از تعویض و یا حذف این موکت‌ها رد این چسب ها بر روی سطح  پله‌ها باقی می ماند. هنگام عملیات ساخت و ساز در بیشتر ساختمان‌ها بعد از انجام کارها متریال و مصالح، سیمان، دوغاب و … بر روی سنگ ها ریخته رد انداخته و باقی می مانند. برای برطرف کردن آن‌ها پس از سفت شدن ‌شان برای ردی که روی سنگ باقی مانده به‌راحتی امکان پذیر نیست  و به سنگ ساب یا ساب زن نیاز دارد برای انجام این فرایند لازم است از لقمه هایی با شماره‌های پایین و زبر استفاده کنید. بنابراین می توانید با انجام عملیات ساب زدن سنگ این موارد به را به ‌سادگی حذف نمایید.

ترمیم آسیب دیدگی های سنگ

کفسابی با ما  دراین مطلب را اشاره می کند که انواع لقمه ساب سنگ کدام‌اند و چه کارایی دارند؟                                                                در انجام سنگ ساب یا ساب زن لایه کهنه و آسیب دیده حذف می گردد و در کنار آن امکان  پاک کردن رد به جا مانده از مواد شیمیایی بر روی سنگ نیز امکان پذیر می باشد. در برخی موارد امکان دارد به کارگیری نادرست مواد شوینده و استفاده از مواد با خاصیت اسیدی  روی سنگ‌ها ردی بر جا بگذارند و در برخی موارد هم ممکن است بر اثر ریخته شدن ناگهانی این مواد به دلیل خاصیت خورندگی آن ها سنگ ها آسیب ببینند. این تاثیرات فقط با سابیدن و صیقل دادن سنگ از بین می ‌روند.

نوسازی سنگ‌های کهنه و قدیمی

در صورتی که مدت زمان زیادی از عمر سنگ‌های به کار رفته در کف ساختمان بگذرد،در این موقعیت سنگ ها کدر شده به شکلی که حتی با شست‌وشو نیز براق نخواهند شد. در این موقعیت احتیاجی نیست که به فکر تعویض سنگ‌ها و انجام این پروژه سخت و طاقت‌فرسا بیفتید. کافی است با استفاده از ساب زدن سنگ درخشش و زیبایی را به این سنگ‌ها بازگردانید.

مزایای ساب زنی سنگ ها

عوامل موثر در قیمت سنگسابی

هزینه سنگ ساب یا ساب زن می‌تواند بر اساس نوع سنگ و سختی آن، متغیر باشد. انواع عوامل موثر بر قیمت کفسابی عبارتند از: ناهمواری های موجود در سطح سنگ، وجود پستی و بلند  تراز بودن سنگ، شیوه درزگیری و اتصال سنگ‌ها، یکی از عوامل دیگر نوع کف سابی که انتخاب می‌ کنید، درجه درخشش که مورد نظر برای سطح سنگ می باشد، یکی از موارد دیگر سابقه کف سابی گذشته و موقعیت کنونی سنگ ها می باشد. همچنین پارامترهای دیگری مانند متراژ فضای کفسابی و فاصله  محل کفسابی نسبت به شهر و تسهیلات مرتبط با ساب‌زدن نیزبرروی قیمت تأثیرگذار زیادی بگذارد. این موارد برای تعیین هزینه کفسابی سنگ هستند.

با توجه به اینکه عوامل متعددی بر روی، هزینه نهایی کفسابی سنگ تاثیر می گذارند در عین حال این عوامل می تواند متفاوت باشد و باعث شود که  ارزان تا گران بودن هزینه ها متغیر باشد. در ادامه، قصد داریم به بررسی جداگانه هر کدام از این عوامل بپردازیم تا بهتر بتوانید به هزینه نهایی ساب کردن انواع سنگ‌ها دست پیدا کنید.

روش انتخابی

در ادامه قیمت کفسابی سنگ، موزاییک، سرامیک، پارکینگ، پارکت، راه‌پله و پاگرد لازم است بدانید که این فرایند عوامل مختلفیبستگی دارد. از جمله فاکتورهای تاثیرگذار که بر قیمت کفسابی تاثیر می گذارد، روش انتخابی می‌باشد. روش های کفسابی به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند، هرکدام از این روش ها به احتیاجات و ترجیحات مشتریان پاسخ می‌دهند. کفسابی با ما تمامی دستگاه‌های مورد نیاز برای هر کدام از این روش‌ها را ب ه‌منظور ارائه خدمات با کیفیت، ارائه می دهد.

کف سابی ایتالیایی: در این شیوه ی کفسابی از متریال و روش‌های ایتالیایی با کیفیت بسیار زیاد استفاده می‌گردد. قیمت کفسابی ایتالیایی در مقایسه با سایر روش‌ها امکان دارد بیشتر باشد. این اختلاف قیمت سنگسابی به دلیل استفاده از مواد درجه یک و برترین کیفیت ممکن است.

ساب معمولی: مشتریان این نوع کفسابی اغلب کارفرمایان گرامی و صاحبان پروژه‌های بزرگ هستند. این روش به عنوان کفسابی ارزان‌تر شناخته می‌شود زیرا هزینه آن نسبت به سایر روش‌ها کمتر است. در مقایسه انجام  قیمت کفسابی ساب معمولی نیز کمتر از دیگر روش‌ها می‌باشد و از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

نانوساب: یکی دیگر از روش های سنگ ساب یا ساب زن که بعد از انجام عملیات اصلی کفسابی انجام می گیرد، در این روش از ماده‌ نانو و ضدآب استفاده می شود که بر روی سنگ‌ها زده می‌شود. این متریال باعث ماندگاری بیشتر و جلوگیری از جذب جرم‌ها بر روی سطوح سنگ ها می ‌گردد. قابلیت ضدآب بودن این متریال ، باعث می شود که عملیات تمیزکاری را راحت تر انجام دهند. معمولا مشتریان از نانوساب برای پاکسازی آشپزخانه‌ها به علت پاک‌ شدن ساده چربی‌ها و همچنین در پارکینگ‌ها و لابی‌ها استفاده می‌کنند. فرایند نانوساب را می توانید به همراه ساب ميز کانتر که به همراه ساب دستی انجام می شود انجام دهید.

کفسابی به شکل درجه یک و حرفه‌ای: در صورتی که به دنبال بهترین و باکیفیت‌ترین مدل کفسابی هستید، باید این روش را به شما پیشنهاد کنیم. در این شیوه، با توجه به تجربه و شناخت استادکار، می توانید بهترین متد را انتخاب کنید و فرآیند کفسابی به‌ وسیله دستگاه‌های مناسب در چندین مرحله مختلف انجام می‌شود. البته طبیعی، این مورد با کیفیت بالا، هزینه بالاتری انجام می گیرد.

سختی یا نرمی سنگ

سختی یا نرمی سنگ به عنوان یک پارامتر بسیار مهم در قیمت کفسابی می باشد. انواع مختلف سنگ‌ها به دو گروه سنگ‌های نرم و سنگ‌های سخت تقسیم می‌ گردند و امکان دارد با اصطلاح “ساب‌خوری راحت” یا “ساب‌خوری سخت” آشنا باشید.

سنگ‌های نرم نظیر تراورتن، خوی، سنگ‌های آهکی و … می باشند. همانطور که از نام این گروه مشخص است، ساب‌خوری این نوع سنگ‌ها ساده تر  بوده و احتیاج به زمان و هزینه کمتری دارد.

سنگ‌های سخت نظیر گرانیت به عنوان مهم‌ترین عضو این گروه هستند. این سنگ‌ها معمولا در اعماق زمین و تحت شرایط فشار و دما بالا تشکیل می شوند، بنابراین جنس این نوع سنگ سخت‌تر است. برای کفسابی این مدل سنگ‌ها احتیاج به چند مرحله ساب‌زدن وجود دارد تا به شکل صیقلی و براق برسند. این فرایند باعث می شود زمان و هزینه بیشتری صرف شود.

آیا سنگ شما قبلا کف سابی شده است؟

در هنگام کفسابی این سوال پیش می آید که آیا سنگی که در نظر دارید کفسابی کنید، قبلاً ساب‌خورده است؟ ممکن است این موضوع شما را شگفت‌زده ‌کند که چطور سابقه ساب‌زدن یک سنگ می‌تواند بر هزینه کفسابی تأثیر داشته باشد، اما علت این امر بسیار ساده می باشد.

سنگ‌هایی که قبلاً ساب‌ زنی شده اند، داری سطحی صاف و صیقلی می باشند و پستی‌بلندی‌های آن‌ها برطرف شده است. به همین علت فرآیند کفسابی  بر روی این سنگ‌ها کمتر و راحت‌تر خواهد بود بنابراین هزینه کفسابی آنها ارزان‌تر خواهد شد.

اما در مقابل، ساختمان‌هایی وجود دارند تازه‌ ساز هستند و کف این فضاها قبلاً ساب‌نخورده‌است، بنابراین ناهمواری‌های زیادی دارد. همچنین امکان دارد مصالح یا مواد چسبناک دیگری روی سنگ‌ها ریخته شده باشد که این موضوع احتیاج به فرآیند سنگسابی طولانی‌تری خواهد داشت.

باید توجه کنید که در برخی اوقات سنگ هایی که خریداری می‌کنید، خود شان از قبل ساب‌خورده‌ می باشند، اما این مورد بسیار کم رخ می‌دهد و اغلب مشکلاتی ایجاد نمی‌کند. بنابراین خرید سنگ‌های ساب‌نخورده و ساب‌زدن آنها پس از قرار گیری بر روی کف، از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر می باشد.

پستی و بلندی سنگ

ممکن است سنگ‌ها دارای پستی بلندی‌های متفاوتی باشند. امکان دارد بافت خود سنگ ناهموار باشد و مواد سخت روی سنگ‌ها ریخته شده باشند. همچنین، ترازبندی و ارتفاعی که در حاشیه سنگ‌ها وجود دارد می‌تواند متفاوت باشد.

وجود این تفاوت‌ها فرقی ندارد و لازم است با تعداد بیشتری ساب، سطوح را پرداخت کنند. افزایش تعداد دفعات سابزنی به همراه زمان مورد نیاز امکان دارد در قیمت کفسابی تأثیرگذار باشد. از نگرشی دیگر، فاکتورهایی نظیرسابقه سنگسابی موجب ارزان‌تر شدن کف‌سابی می‌ گردد به این دلیل پستی بلندی‌ها قبلاً حذف شده‌اند.

درزگیری

درصورتی که سنگ‌ها دارای آسیب دیدگی باشند یا دوغاب و مواد بین آن‌ها وجود داشته باشد یا از بین رفته یا سیاه شده باشند، می‌توانید آن‌ها را پیش از کفسابی با کمک درزگیری ترمیم کنید. در این مرحله لازم است از تعمیرات معمولی که پیش از کفسابی انجام می‌گیرد و از مواد مختلفی نظیر چسب بتون یا رزین برای ترمیم  کردن استفاده می‌کنند. البته باید توجه داشته باشیذ که استفاده از این متریال امکان دارد قیمت کفسابی را متفاوت نماید.

متراژ

در هنگام کفسابی، هزینه‌ها را باید به شکل متری محاسبه می‌کنند. اما اگر متراژ سطح کفسابی بیشتر از میزان استاندارد باشد، برخی از هزینه‌ها کاهش پیدا می کند و در نهایت قیمت کفسابی کلی کمتر خواهد شد. معمولا مراکز کفسابی از این امر به عنوان تخفیف استفاده می کنند، مبلغ کلی را کاهش می‌دهند. از دیدگاه دیگر، اگر متراژ کفسابی کمتر از ۵۰ متر مربع باشد، هزینه ها به شکل متری سنجیده نمی‌شود و به شکل ثابت در نظر گرفته می‌شود.

سخن پایانی

کفسابی با ما به عنوان یک مرکز تخصصی در زمینه فرایند سنگ ساب یا ساب زن  فعالیت می کند. علاوه بر این این مرکز در زمینه فروش انواع دستگاه کفسابی و فروش لقمه ساب کفسابي فعالیت می کند و می تواند راهنمایی و مشاوره های لازم را در اختیار شما قرار دهد.