درز انقطاع ساختمان چیست و چگونه بسته می شود؟

احتمالا اسم درز انقطاع را شنیده اید و شاید هزاران ابهام و سوال برایتان پیش آمده باشد که درز انقطاع ساختمان چیست و چگونه بسته می شود؟ آخرین مرحله ساختمان سازی که باید جدی گرفته شود، بستن درز انقطاع است. این موضوع پیش شرط قانونی اخذ پایان کار است و اگر شما بی توجه از کنار این موضوع رد شوید، با هزاران مشکل روبرو خواهید شد. از نظر شهرداری و قانون، وجود این درز ضروری می باشد؛ اما بستن آن باید به روش مناسبی صورت گیرد. در این نگارش شما را با اهمیت درز انقطاع و شیوه های بستن آن آشنا می کنیم.

درز انقطاع چیست؟

وجود درز انقطاع یا فاصله بین دوساختمان، یکی از ضروری ترین مواردی است که باید در ساختمان سازی اجرا گردد تا در صورت رخ دادن بلایایی از قبیل نشست ساختمان و یا زلزله از ایجاد حادثه و آسیب های بیش از اندازه جلوگیری شود. وجود این درز طی سال های اخیر به وسیله نظام مهندسی تصویب گردیده است و یک امر لازم جهت اخذ پایان کار به حساب می آید. شاید این فضای خالی فاصله ای 18 سانتی متری داشته باشد و می تواند نسبت به تعداد طبقات ساختمان کم و زیاد شود. این درز در صنعت ساخت و ساز، در جایگاه ویژه ای قرار دارد و براساس قوانین شهرداری بین ساختمان ها باید فاصله ای چند سانتی متری وجود داشته باشد.

چگونگی محاسبه درز انقطاع ساختمان

برای ساختن ساختمان فقط وجود درز انقطاع کافی نیست؛ بلکه مقدار فاصله بین ساختمان ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این فاصله مجاز، با در نظر گرفتن استاندارد 2800 نظام مهندسی ساختمان محاسبه می گردد. بر اساس این استاندارد، برای ساختمان های زیر 8 طبقه با به کارگیری فرمول x=0.05h مقدار دقیق فاصله بین ساختمان ها را بدست می آورند. به عبارتی درز انقطاع برای ساختمان های زیر 8 طبقه، 5 هزارم ارتفاع آن ساختمان روی تراز پایه تعیین خواهد شد؛ ولی برای ساختمان هایی که از 8 طبقه بیشتر هستند این فرمول دشوارتر است؛ زیرا حساسیت ساختمان های بزرگ به جهت مقاومتشان در برابر زلزله بالاتر می باشد و محاسبه این درز هم به همین دلیل دارای اهمیت خاصی است. به همین منظور ساختمان های بیشتر از 8 طبقه، بر حسب دلتای پی ساختمان موجود و ساختمان هم جوار و به واسطه تغییر مکان جانبی غیرخطی طرح در طبقه محاسبه می گردد. اگر پی دلتای ساختمان همسایه را داشته باشیم، این درز به وسیله جذر مجموع مربع دو پی دلتا به دست می آید.

اهمیت درز انقطاع ساختمان

نپوشاندن درز انقطاع سبب می شود تا آلودگی های گوناگونی به وسیله باد و باران در این درز جمع شده و سبب ایجاد مشکلات بهداشتی مهمی برای ساختمان شوند. از طرفی، حضور پرندگان و حیوانات به این درز سبب ایجاد آلودگی صوتی خواهد شد و سلب آرامش ساکنان آن منطقه را به دنبال خواهد داشت. جدای از این موضوع، اگر زمانی بر اثر انفجار یا بلایای طبیعی ساختمانی دچار آسیب شود این درز می تواند آسیب را کمتر کند. به عبارتی وجود درز انقطاع، جلوی آسیب های احتمالی به ساختمان های مجاور را تا حد بسیاری می گیرد. در برخی مواقع، احتمال نشست ساختمان ها وجود دارد اما ضروری است که قبل از این اتفاق تمهیدات لازم صورت گیرد، به همین جهت ساختمان هایی که از 12 متر بیشتر و تعداد طبقاتشان از 4 طبقه بیشتر است، از طریق درز انقطاع ساختمان ها از ساختمان های دیگر جدا می شوند. درز انقطاع به دلایل مختلفی از قبیل حفظ سلامتی افراد و زیباسازی شهر بسته می شود.

این درز باید با موادی که انعطاف پذیر هستند و قابلیت دریافت و جذب کشش و ضربه فراوانی را دارند بسته شوند. یادتان باشد که پوشاندن این درز با بتن، مواد سنگی و فلزی و نخاله های ساختمانی تخلف به حساب می آید؛ زیرا این مواد قابلیت منتقل کردن لرزش و تنش را دارند و به راحتی نمی توانند در زمان زلزله از ساختمان و ساکنان آن محافظت نمایند. از طرفی، متریالی همچون الیاف گیاهی، چوب پنبه، پلاسکوفام، ترکیبات نرم و انعطاف پذیر آسفالتی مواد مناسبی جهت پر نمودن این فضاها هستند؛ زیرا جدای از قرارگیری و درزگیری کامل، انعطاف کافی و دوام بالاتری نسبت به دیگر متریال ها دارند. مشاهده درز بین ساختمان ها، نمای نازیبایی را برای آن ها ایجاد می کند در نتیجه بستن درز انقطاع برای پوشش نمای ساختمان از اهمیت بسیاری برخوردار است. این پوشش سبب می گردد تا نازیبایی ساختمان به صورتی زیبا تبدیل شود و زیباسازی شهر را هم به دنبال دارد. از طرفی دیگر، این درز به صورت کامل مخفی می ماند و این امر ظاهری زیبا را به محل مورد نظر می دهد.

بستن درز انقطاع ساختمان

اگر با دقت ساختمان های بیشتر از 4 طبقه را مشاهده کرده باشید، یک فضای خالی بین ساختمان های هم ارتفاع رویت کرده اید. این درز انقطاع باید به روش های مختلفی پوشش داده شود؛ اما منظور از بستن، به کارگیری مصالح و پر نمودن آن نیست. این فاصله باید به روش های دیگر پوشانده شود. پوشاندن این درز، از ورود هر گونه حیوان و پرنده ای جلوگیری می کند و موجب حفظ سلامتی و امنیت افراد و همسایگان می شود. مزیت دیگر بسته شدن این درز، جلوگیری از رشد حشرات و کنه می باشد و اگر این فاصله پوشیده نشود، احتمال ورود آن ها به ساختمان وجود دارد. کمک به زیباسازی شهر یکی از دلایل اصلی پوشانده شدن این درز است و در صورتی که از شیوه های نامناسب برای بستن استفاده کنید، امکان اخذ پایان کار برای شما وجود نخواهد داشت. ما در ادامه متن دو روش اصلی بستن درز انقطاع ساختمان را شرح داده ایم، شما می توانید با خواندن و بررسی کردن آن ها مناسب ترین راه را انتخاب نمایید. شرکت کفسابی با ما در انواع زمینه ها اعم از سنگسابی، کفسابی، بستن درز انقطاع و… آماده هرگونه همکاری با شما عزیزان می باشد. شما با همکاری این شرکت می توانید بالاترین کیفیت را به همراه کمترین پرداختی دریافت نمایید.

بستن درز انقطاع ساختمان

انواع راه های بستن درز انقطاع ساختمان

درز انقطاع ساختمان به دو روش امکان پذیر است که هر کدام قیمت و ویژگی های متفاوتی دارند و شما می توانید بر حسب نیاز و بودجه خود یکی از آن ها را انتخاب کنید:

استفاده از داربست

یکی از راه های بسته شدن درز انقطاع ساختمان، استفاده از داربست است. این روش برای مواقعی مناسب است که امور ساخت و ساز و نماکاری به پایان نرسیده و دسترسی به داربست امکان پذیر باشد. استفاده از داربست، مناسب ترین راه برای بکارگیری سیمان است. این نکته را به یاد داشته باشید که داربست، می تواند هزینه بالاتری را برای شما داشته باشد. در برخی مواقع هم ممکن است با مخالفت همسایگانتان روبرو شوید. در صورت مواجه شدن با چنین شرایطی، می تواند از راپل استفاده کنید. خدمات راپل بهترین جایگزین روش های سنتی همچون جرثقیل، داربست، بالابر و غیره می باشد، استفاده از راپل سبب عدم آسیب دیدن نمای ساختمان، صرفه جویی در زمان و افزایش امنیت و دسترسی به مناطق دشوار می شود.

استفاده از راپل

یکی از بهترین و مناسب ترین روش های کاربردی برای پوشاندن درز انفقطاع ساختمان، استفاده از راپل است. در این شیوه از طناب برای کار در ارتفاع استفاده می شود و برعکس روش استفاده از داربست سبب مزاحمت برای دیگران نمی شود. این راه به جهت حفظ ایمنی افراد و اجرای منظم آن، روشی کارآمدتر به حساب می آید. این روش، جهت بستن درز انقطاع ساختمان هزینه پرداختی کمتری نسبت به روش داربست دارد. مزیت دیگر استفاده از این روش، به وجود نیامدن زباله های ساختمانی است. علاوه بر این موضوع در بسیاری از مکان هایی که استفاده از داربست غیرممکن است این روش را به کار می گیرند.

کفسابی با ما آماده هر گونه خدمت رسانی به شما عزیزان در زمینه بستن درز انقطاع ساختمان می باشد. شما با ارتباط از طریق شماره های موجود شده در سایت این کفسابی، می توانید سفارش کار خود را به اطلاع کارشناسان برسانید.

چگونگی بستن درز انقطاع ساختمان

روش های مختلفی برای بستن درز انقطاع ساختمان وجود دارد که می توان آن ها را از طریق داربست و راپل به کار گرفت، در این بخش به شرح این روش ها می پردازیم:

استفاده از ورق گالوانیزه

یکی از بهترین روش های بستن این درز، استفاده از ورق گالوانیزه حرارت دیده است. به کارگیری ورق گالوانیزه، ایمنی بالایی دارد و خیالتان را از همه لحاظ راحت تر خواهد کرد. در این ورق، پوششی از جنس روی قرار گرفته است و همین موضوع سبب افزایش مقاومت در برابر زنگ زدگی، خوردگی، رطوبت، باران و… می شود. در این شیوه، درزها به صورت کامل پوشانده می شوند و جدای از جلوگیری از ورود هر گونه حشره و یا پرنده، به زیباسازی شهر هم کمک می کنند. از آن جایی که این روش بر اساس استانداردهای شهری است، پایان کار بدون کوچک ترین مشکلی دریافت می گردد. بکارگیری ورق گالوانیزه رایج شده است و اجرای آن به این صورت است که ورقی با عرض بیشتر از درز انقطاع بریده می گردد و سپس توسط سوراخ های قرار گرفته روی آن، ورق بریده شده به ساختمان پیچ و رولپلاک می شود. یکی از مزیت های استفاده از ورق گالوانیزه این است که می تواند همرنگ با ساختمان باشد و این موضوع در پایان کار زیبایی خاصی را برای ساختمان ایجاد می کند. شرایطی هم وجود دارد که همسایگان شما مخالف سوراخ کردن ساختمانشان هستند، شما می توانید در این مواقع یک سمت ورق را آزاد گذاشته و سمت دیگر آن را به ساختمان خود وصل نمایید. حتی اگر ساختمان ها با هم مماس نباشند، ضروری است که ورق گالوانیزه کمی خم شود. استفاده از این روش و به کارگیری پیچ رولپلاک، طول عمر آن ها را افزایش می دهد و برخی اوقات بیشتر از 15 سال هم عمر می کنند. در صورت استفاده از این ورق، شما باید مبلغ بالاتری را پرداخت نمایید زیرا قیمت ورق گالوانیزه در مقایسه با روش های دیگر همچون یونولیت و سیمان بالاتر است.

اگر تصمیم دارید تا پروژه های ساختمانی خود را در کوتاه ترین زمان ممکن کفسابی، نماشویی و پیچ رولپلاک نمایید، می توانید با استفاده از نیروهای زبده شرکت کفسابی با ما، خدمات مورد نظر را اجرایی کنید.

استفاده از یونولیت و سیمان

در این شیوه درزهای موجود بین ساختمان ها را با استفاده از یونولیت پر می کنند و در انتها یک لایه بسیار نازک سیمان روی آن قرار می دهند. روکش سیمان، سبب افزایش عمر پوشش درز انقطاع ساختمان و کاهش امکان افتادن یونولیت ها به مرور زمان می شود. برخی مواقع افراد فقط از یونولیت جهت بستن درز انقطاع استفاده می کنند، در این روش یونولیت برش می خورد و جای گذاری می گردد. عیبی که یونولیت دارد این است که در اثر گرما و سرما کاهش سایز پیدا می کند و به مرور زمان یونولیت ها پایین می افتند. اگر شما از سیمان و یونولیت برای بستن این درز استفاده کنید هم هزینه های شما کاهش می یابد و هم باعث طول عمر بیشتر پوشش می شوید، این نکته را در نظر داشته باشید که دستمزد اجرای این روش کمی بیشتر است. مزیت این روش، عدم نیاز به سوراخ کاری دیوار ساختمان است، این شیوه هم مانند روش قبل هیچ گونه پرنده و حیوانی راهی برای ورود به این درز نخواهند داشت، پس در این شیوه هم سلامت و امنیت افراد حفظ می شود.

نکته مهم: برخی از افراد برای پوشش درز انقطاع، از سنگ نمای ساختمان استفاده می کنند، در صورتی که این انتخاب درستی نیست زیرا در پشت سنگ نما فضای مستحکم و مناسبی جهت سفت ماندن این سنگ وجود ندارد. محیط خالی در بین درزهای ساختمان با استفاده از چسب، سنگ ها را به دو ساختمان می چسباند و این چسب به مرور زمان، امنیت و استحکام خود را از دست می دهد و به جهت سنگینی باعث سقوط آن به زمین می گردد. این موضوع جدای از زشتی محل، می تواند خطرات جانی هم به دنبال داشته باشد. در نتیجه از سنگ نما برای بستن درز انقطاع استفاده نکنید. شما برای استفاده از این روش ها، باید به شرکت های کفسابی مراجعه نمایید. آن ها با استفاده از داربست و راپل می توانند این درز را بپوشانند. کفسابی با ما یکی از شرکت هایی است که با داشتن کادری مجرب و متخصص سالهاست که در این زمینه فعالیت درخشان دارد. شما می توانید برای سفارش کار خود به وب سایت این مجموعه مراجعه نمایید.

استفاده از یونولیت و سیمان برای بستن درز انقطاع ساختمان

درز انقطاع ساختمان چیست؟

با توسعه شهرسازی و رشد شهرک های تجاری و مسکونی و ساخت و ساز در مناطق مختلف، ساختمان ها دوشادوش هم از دل خاک بیرون آمده اند. متراکم بودن ساختمان ها احتیاج به رعایت کردن اصولی دارد که در زمان زلزله یا مشکلات دیگر به ساختمان های هم جوار آسیب وارد نگردد. وجود فاصله بین ساختمان ها یکی از این اصول می باشد و این فضای خالی، درز انقطاع نامیده می گردد.

دلایل ضرورت فاصله میان ساختمان ها چیست؟

وجود پی در ساختمان ها سبب محدود و ثابت ماندن قسمت پایینی ساختمان می گردد، در زمان زلزله این قسمت باعث انتقال تنش به ساختمان می شود و با یکپارچه لرزیدن ساختمان از فرو ریختن آن جلوگیری می کند. به همین جهت در طبقه های بالا حس لرزیدن بیشتر است، وجود فاصله بین ساختمان ها فرصت لرزش را به ساختمان می دهد اما در صورتی که این درز اصولی ایجاد نشده باشد، در زمان زلزله احتمال آسیب های جدی به ساختمان ها وجود دارد.

مزیت های بستن درز انقطاع ساختمان چیست؟

باز بودن درز انقطاع سبب حضور پرندگان و حیوانات و ایجاد آلودگی صوتی برای ساکنان ساختمان می گردد همچنین آلودگی هایی که به وسیله باد و باران در این فاصله جمع شده اند مشکلات بهداشتی زیادی را برای ساختمان به وجود می آورند؛ اما شما با بستن آن ها هم از این موارد جلوگیری می کنید و هم به زیباسازی شهر کمک می نمایید.

روش استفاده از ورق گالوانیزه در پوشاندن درز انقطاع چگونه است؟

در این روش از ورق گالوانیزه همرنگ ساختمان که حرارت دیده است و از مقاومت بسیاری در برابر باد، باران، رطوبت و… برخوردار است استفاده می شود. این پوشش به افزایش عمر نما حداقل تا 15 سال کمک می کند و از بالاترین محل ساختمان، افراد متخصص در شرکت های کفسابی ورق ها را به دو ساختمان پیچ می کنند و طبقه به طبقه تا پایین این کار را ادامه می دهند که در صورت مخالفت همسایگان ساختمان مجاور، شما می توانید تنها یک طرف را به ساختمان خود پیچ و طرف دیگر را آزاد بگذارید.

روش استفاده از یونولیت برای بستن فاصله بین ساختمان ها به چه صورت است؟

در این شیوه افراد با استفاده از یونولیت درز انقطاع را می پوشانند و یک لایه نازک سیمان را روی لبه آن قرار می دهند. این روکش باعث افزایش عمر پوشش و کاهش افتادن یونولیت ها در اثر گذشت زمان می شود. در برخی شرایط افراد از یونولیت به صورت تنها استفاده می کنند و یونولیت های برش خورده را جای گذاری می کنند. اما تنها عیب این روش این است که یونولیت در مقابل سرما و گرما سایز خود را کاهش می دهد و به مرور زمان، به زمین پرتاب می شود. استفاده از یونولیت و سیمان در کنار هزینه کمتری را برای شما دارد، جدای از این که عمر طولانی تری را برای ساختمان شما خواهد داشت.