ساب دستی سنگ چیست؟

ساب دستی سنگ

هنگامی که مکانی به وسیله ساب زن های سه فاز و تک فاز قابل سابیدن نیست، ساب دستی سنگ است که مورد استفاده قرار می گیرد و جزو کوچک ترین مدل های دستگاه های کفسابی است. این دستگاه تک فاز به صورت دستی به کار گرفته می شود و دور آن قابلیت تنظیم دارد. ساب دستی سنگ به جهت ظرافت و کوچک بودن مورد استقبال افراد قرار گرفته است. این وسیله برای ساب سنگ های کابینت، آشپزخانه و… به کار برده می شود. وظیفه اصلی ساب دستی سنگ، سابیدن سنگ و از بین بردن لایه های اضافی آن است که موجب آینه ای شدن سنگ و برطرف کردن عیوب آن ها می شود. امروزه دیگر کسی کثیفی های روی سنگ را با جوهر نمک یا مواد اسیدی و شیمیایی پاک نمی کند زیرا موجب کدر شدن سنگ و از بین رفتن سطوح آن می شود اما استفاده آن به روی کاشی های سرویس بهداشتی، حمام و… بلا مانع است. استفاده از این دستگاه نیاز به تخصص دارد و کار هر کسی نیست زیرا اگر فرد به اشتباه از آن استفاده کند سنگ مورد نظر دچار آسیب شده و شما باید آن را تعویض نمایید پس حتماً این کار باید توسط کف ساب صورت بگیرد.

کف ساب به چه کسی گفته می شود؟

کف ساب به فرد متخصصی اطلاق می شود که شناخت کافی به انواع سنگ ها دارد و می تواند تشخیص دهد که از چه لقمه سابی برای آن استفاده کند تا سنگ آسیب نبیند و کار را بدون ایراد تحویل دهد. یکی از وظایف کف ساب پر کردن بند سنگ ها است که بعد از انجام کار هیچ کثیفی و ناهماهنگی در سطوح دیده نمی شود. به جلا دادن سنگ که بین 1 تا 5 میلی متر از سنگ را لایه برداری می کند سنگ سابی گفته می شود. در این مرحله سنگ ها از طریق ساب ها به طور متوالی لایه برداری شده تا به مرحله آینه ای شدن سنگ برسند. کف سابی سنگ در 2 زمان صورت می گیرد یکی در ساختمان های تازه ساز قبل از کار نقاشی و دیگری بعد از چندین سال که سنگ دچار ایراد یا کثیفی شده است. همان گونه که در بالا به آن اشاره کردیم سابیدن سنگ نیازمند تخصص و تجربه است شما باید در انتخاب شرکت سنگ سابی دقت نمایید قیمت درخواستی شرکت ها اصولاً دارای تعرفه خاصی است و قیمت نباید کمتر و یا بیشتر از نرخ مصوب باشد و اگر چنین بود آن شرکت قابل اعتماد نیست پس از معتبر بودن آن مطمئن شوید.

انواع دستگاه های کف سابی

به طور کلی این دستگاه ها به 3 دسته تقسیم می شوند که در نگارش ذیل به آن ها می پردازیم:

  • کف ساب Hand held: کار این دستگاه به شکل دستی انجام می شود و سایز کوچک تری نسبت به مابقی دستگاه ها دارد. قطر عملیات این وسیله 10،12 یا 17 تا 22 سانتی متر است، ظریف بودن این وسیله و حمل آسان آن موجب می شود تا قدرت مانورش در گوشه و کناره های فضاها بیشتر شده و مکان های غیر قابل دسترس را پوشش داده و ناهمواری سطوح کف را از بین ببرد.
  • کف ساب Walk behind: این دستگاه مناسب فضاهای بزرگ است که قابلیت حذف چسب کاشی، رنگ و… را با سرعت بالایی دارد و برق این دستگاه تک فاز و سه فاز است.
  • کف ساب Ride on: این وسیله در فروشگاه های بزرگ یا مراکز خرید مورد استفاده قرار می گیرد این وسیله توسط یک شخص هدایت شده و با حرکت دادن بر روی سطح مورد نظر کار لایه برداری انجام می شود و فقط به روی سطحی که قطر آن 1.5 متر باشد لایه برداری صورت می گیرد.

دستگاه های کف ساب بر اساس کارکرد و سایزشان دارای دو نوع برق تک فاز و سه فاز می باشند، دستگاه هایی که سه فاز هستند دارای وزن بیشتری بوده و سرعت بالاتری دارند. دستگاه های تک فاز وزنشان تقریباً 70 کیلوگرم می باشد و دارای رده متوسطی نسبت به نوع سه فاز هستند همچنین زمان بیشتری را برای تمیزی از شما خواهند گرفت.

 سنگ سابی به چه روش هایی انجام می شود؟

ساب زدن سنگ به دو مدل تقسیم می شود که در مطلب ذیل به آن اشاره می کنیم:

  • ساب زدن خیس: در این روش دستگاه هنگام ساب زدن سطح را خیس کرده و کار خود را انجام می دهد اما باید دقت داشته باشید که خطر برق گرفتگی هم وجود دارد بنابراین باید در زمان ساب زنی حتماً از چکمه پلاستیکی استفاده کنید. این آب در هنگام ساب زدن دارای خرده سنگ هایی است که باید جمع آوری شده و در فضای بیرون از ساختمان تخلیه شود و هرگز نباید بگذارید آب ساب زدن وارد آبراه شود زیرا وجود خرده سنگ ها می تواند آن را مسدود نماید. همچنین قبل از ساب زنی باید گچ های دیوار را با روغن الیف پوشش داده تا در زمان ساب و برخورد آب به آن ها دچار آسیب نشوند. عیب این روش خیس بودنش است زیرا رطوبتش درخشش چشمگیری دارد اما بعد از خشک شدن شاید درخشش قابل قبولی برای شما نداشته باشد همچنین این روش برای برخی سنگ ها مانند سنگ گرانیت به دلیل آن که دارای آهن است موجب آسیب به آن ها می شود.
  • ساب زدن خشک: در این روش برخلاف ساب زدن خیس از آب استفاده نمی شود و پودرهایی که در زمان ساب به وجود آمده اند از طریق سیستم مکش دستگاه جمع آوری می شوند.
  • ساب زدن دستی و ماشینی: این روش همان طور که از اسمش پیداست توسط دستگاه های دستی یا ماشینی کار را انجام می دهد از ساب دستی برای فضاهای کوچک و از ساب ماشینی برای محیط های بزرگ تر استفاده می شود.

کف سابی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

کف سابی خوب هم دارای مشخصه هایی است که در متن ذیل به آن ها پرداخته ایم:

  • اولین مورد که باید حتماً مد نظر بگیرید به کارگیری کف ساب ماهر است تا بتواند تشخیص دهد که از چه سابی مطابق شرایط سنگ استفاده کند.
  • تعداد مرحله های ساب زنی
  • محل شروع کار
  • حرکت دادن دورانی یا زیگزاگی دستگاه برای داشتن سطحی یکنواخت
  • درخشندگی و شفافیت یکنواخت در تمام سطوح

هر زمان کار شما دارای ویژگی های بالا بود مطمئن خواهید شد که کار را به یک فرد ماهر سپرده اید و کار شما به بهترین شکل ممکن انجام شده است.

مراحل ساب دستی سنگ به چه صورت انجام می شود؟

قبل از ساب زنی باید سطح را از هر موادی مانند ماسه و یا خاک پاک کنیم و همه وسایلی که روی سطح قرار دارند را جمع آوری کنیم، در ساب زدن به ترتیب از لقمه های زبر و بعد لقمه های نرم استفاده می شود. مرحله اول برای از بین بردن تمامی ناهمواری ها از لقمه های بسیار زبر 30 یا 46 استفاده می شود. در مرحله دوم زبری که توسط مرحله یک به وجود آمده است را با لقمه های 60 یا 80 برطرف می کنند که موجب یکنواختی سطح می شود. در مرحله سوم از لقمه 120 به جهت هم سطح کردن بتونه و سنگ استفاده می نمایند و در مرحله چهارم با به کارگیری لقمه 200 سنگ را برای عملیات پرداخت ساب آماده می کنند. در مرحله پنجم تا هفتم لقمه لاکی 600 و 800 به جهت رفع تمامی خطوط باقیمانده از مراحل ساب زنی های قبل به کار برده می شود که نسبت به لقمه های قبل نرم تر است. در مرحله هشتم از لقمه سه چهارم برای کف سابی استفاده می شود و در مرحله نهم که اختیاری است استفاده از نانو ساب برای ممانعت از ورود مواد شیمیایی به درزها و داخل سنگ ها است و در آخر از لقمه ایتالیایی استفاده می شود. ساب زنی 9 مرحله دارد و بسته به سنگ، محیط و هزینه مراحل را می توان کم و زیاد کرد.

ساب دستی سنگ چه کاربردی دارد؟

همان طور که می دانید در بسیاری از ادارات و مجتمع های تجاری از کف سنگی و براق استفاده شده است، تردد و استفاده روزانه مشتریان و کارمندان از این سطوح باعث کاهش براقیت و تمیزی این گونه طبقات می شود. اگر از مراقبت، نگهداری و تمیز کردن مناسب این سطوح غافل شوید تجمع آلاینده ها روی آن‌ها می تواند روشنایی را کاهش داده و میزان سایش و آسیب را افزایش دهد بنابراین، استفاده از روش یا وسیله ای که بتواند این درخشندگی و تمیزی را به سطوح سنگ بازگرداند، راه حلی مناسب و بهینه برای پاکسازی چنین محیط های تجاری خواهد بود. دستگاه ساب دستی سنگ می تواند یکی از مناسب ترین راه حل ها برای تمیز کردن و صیقل دادن سطوح سنگی در محیط های اداری و تجاری باشد. با استفاده از این دستگاه تمیز کننده، می توانید به راحتی سطوح را در کوتاه ترین زمان ممکن صیقل دهید. ساب دستی سنگ مناسب برای کناره های دیوار، پله و راه پله، زیر کابینت، سنگ های روشویی، اوپن های سنگی، دیوارهای بتنی، دیوارهای سنگی و دیوارهای موزاییکی است و وظیفه یکدست شدن و براق کردن آن ها را دارد.

سنگ ساب دستی به چه شکل است؟

این دستگاه شبیه دستگاه فرز است و لقمه ساب به سر آن وصل شده و کار ساب را در هر زاویه ای انجام می دهد، ساب دستی سنگ دارای یک دینام معمولی است که می تواند کارهای معمولی را انجام دهد. این دستگاه قابلیت تنظیم دور را دارد و شما باید بدانید که چه دوری را برای چه سنگی باید تنظیم کنید زیرا اگر به اشتباه دور را تنظیم کنید آثار صفحه روی سنگ می ماند. ضمناً به دلیل چرخش بالای صفحه دستگاه حتماً در زمان سنگ سابی از عینک محافظ استفاده کنید تا دچار آسیب نشوید. بزرگ ترین سایز این وسیله 17 تا 22 سانتی متر است که مناسب برای پروژه های ساختمانی است که نیاز به این دستگاه ظریف دارند.

تفاوت ساب دستی سنگ با دیگر دستگاه ها چیست؟

دستگاه های 3 فاز سنگ سابی مناسب برای مکان هایی است که مساحت زیادی برای ساییدن دارند و دارای برق 3 فاز هستند مانند کارخانه ها، اداره ها، بیمارستان ها، فرودگاه ها، تالارهای پذیرایی، هتل ها و… اما دستگاه های تک فاز سنگ سابی با برق عادی کار می کنند و برای مکان های که فضای آن ها در دسترس نیست مناسب هستند. ساب دستی سنگ مناسب برای مکان هایی است که دستگاه های سه فاز و تک فاز نمی توانند آن را ساب دهند و می توان به کناره ها و گوشه های کار مانند حمام، سرویس بهداشتی و جاهایی که فضای آن کم است اشاره کرد. این نکته را به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان در مراحل ساب دستی سنگ عجله نکنید و با آرامش این کار را انجام دهید تا جای سنباده روی سنگ باقی نماند.

مزایای استفاده از ساب دستی سنگ

استفاده از ساب دستی سنگ برای تمیز کردن و ایجاد درخشش در سطوح سنگ تجاری و اداری مزایای بسیاری را برای کارفرمایان و صاحبان این مجتمع ها به همراه خواهد داشت.

کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری سطوح کف

استفاده از ساب دستی سنگ با از بین بردن ترک ها، خوردگی، زبری و تجمع آلاینده های باقی مانده بر روی سطوح می تواند در کاهش هزینه های نگهداری و مراقبت از سطوح بسیار مؤثر باشد. استفاده از این دستگاه تمیز کننده خطرات و حوادث ناشی از وجود این موارد بر روی سطح را نیز کاهش می دهد.

دستگاه ساب دستی سنگ ارگونومی بالایی دارد و خستگی کاربر را کاهش می دهد

دسته قابل تنظیم ساب می تواند بر سلامت کاربران در حین تمیز کردن تأثیر بگذارد. این دستگاه با قدرت و سرعت بالا در نظافت سطوح و کاهش زمان نظافت انرژی زیادی از کاربران نمی گیرد و از خستگی آن‌ها در حین نظافت جلوگیری می کند.

استفاده از مواد باکیفیت در ساخت آن باعث افزایش کارایی دستگاه می شود

در ساخت کفساب های صنعتی از مواد باکیفیت و مطلوب استفاده شده است. این دستگاه دارای بدنه ای مقاوم در برابر خوردگی و ضربه است و کاربر می تواند در شرایط سخت و محیط های خاص از دستگاه برای فعالیت های نظافتی استفاده کند.

به طور کلی ساب زنی موجب جلا دادن سنگ، طول عمری بالا، از بین رفتن تمام خط و خش و پستی و بلندی به جهت چسبیدن مصالح، تراز شدن سنگ، آینه ای شدن سطح و از بین بردن شکستگی و ترک های کوچک سنگ می شود.

تعمیر و نگهداری کف سنگ

 اگر کف را به درستی و مهم تر از همه به موقع ساب بزنید شما از داشتن کفپوش کاملاً جدید برای مدت زمان طولانی تری لذت خواهید برد، مناطق پر تردد باید بیشتر ساب زده شوند. توصیه ما این است که مناطق پر تردد زیر را به صورت حرفه ای و در دوره های معینی تمیز نمایید:

  • املاک مسکونی
  • لابی هتل
  • فروشگاه های خرده فروشی
  • مراکز خرید
  • طبقات رستوران
  • فضاهای اداری
  • طبقات و فضاهای مدرسه

ساب دستی سنگ برای انواع مختلف کف متفاوت است با این حال، قاعده کلی این است که آن را تمیز نگه دارید و مهم تر از همه از مواد شوینده مناسب استفاده کنید.

مزیت ساب دستی سنگ چیست؟

مزایای استفاده از صیقل دهنده های کف تمیزتر نگه داشتن کف پوش ها برای مدت طولانی تر، به حداقل رساندن آسیب از طریق آلودگی و رطوبت، قابلیت تعویض کردن لقمه ها،محافظت در برابر ترک های سطحی، قابلیت ساب زدن در هر زاویه ای، ظرافت و سبک بودن دستگاه و دارای کمترین صدا نسبت به مابقی دستگاه ها می باشد.

انواع مختلف پولیش کف چیست؟

سه نوع اصلی لاک عبارتند از: براق، ساتن یا مات. هنگامی که به درستی اعمال شود، ظاهر کف شما را احیا می کند و خراش ها و فرورفتگی ها را پنهان می کند.

کف های سنگی چقدر دوام می آورند؟

وقتی صحبت از کفپوش سنگی می شود آن ها دارای دو نوع اصلی هستند: سنگ طبیعی و کاشی و سرامیک. هر دو فوق العاده بادوام و زیبا هستند و هنگامی که به درستی نگهداری و مراقبت شوند، می توانند تا آخر عمر باقی بمانند. تحقیقات بیان می کند که طول عمر کفپوش های سرامیکی بین 50 تا 75 سال و سنگ های طبیعی مانند کف سنگ مرمر، گرانیت و غیره این محدوده بیش از 100 سال است.

در صورت آشنا نبودن به کار سنگ سابی آیا مکانی هست که این کار را انجام دهند؟

جواب بله است شرکت های کف سابی به راحتی با شما همکاری کرده و کارتان را انجام می دهند و دستمزد خود را براساس متراژ کار، محل کار، نوع سنگ (سنگ ها جنس های مختلفی دارند و سنگ گرانیت به جهت سختی که دارد هزینه بیشتری برای سابیدن آن گرفته می شود) و… می گیرند اما برای کارهایی با متراژ کم، قیمت به شکل کنتراتی گرفته خواهد شد.

دلایلی که ما به ساب دستی سنگ نیاز داریم چیست؟

سنگ ها به مرور زمان زیبایی خود را از دست داده و به دلایل متعددی احتمال آسیب به آن ها وجود دارد و برای ترمیم آن ها از ساب دستی سنگ استفاده می شود. سنگ سابی طول عمر سنگ را بالا برده و هر نقص و ناهمواری روی سطح را از بین برده و باعث جلوگیری کثیفی سطح و تجمع باکتری ها به وسیله برطرف کردن شکاف ها، ترک ها و درزهای روی سطح می شود.